پناهیان - حجت الاسلام استاد علیرضا پناهیان Panahian

کامل ترین مجموعه آثار حجت الاسلام استاد علیرضا پناهیان - صوت ، تصویر و متن - سخنرانی، گفتگو و ...

پناهیان - حجت الاسلام استاد علیرضا پناهیان Panahian

کامل ترین مجموعه آثار حجت الاسلام استاد علیرضا پناهیان - صوت ، تصویر و متن - سخنرانی، گفتگو و ...

کسی که ولایتش ضعیف باشد، آدم ضعیفی است/ آدم ضعیف به درد سیاست نم

استاد پناهیان در پاسخ به اینکه چگونه می‌توان اخلاص واقعی را تشخیص داد، گفت: «اخلاص واقعی به خدا در ...

http://s2.picofile.com/file/7147501612/masontube_ir.jpg



حجت الاسلام علیرضا پناهیان، که در ایام فاطمیۀ اول، موضوع بحث خود در هیئت محبین اهلبیت(ع) را «رابطۀ قدرت و معنویت» قرار داده بود، ادامۀ این بحث را در فاطمیۀ دوم پی‌گرفته است که گزارش کاملی از این مباحث به زودی منتشر خواهد شد.

به گزارش رجانیوز، علیرضا پناهیان با خواندن روایتی از امام صادق(ع) به نقل از امالی شیخ صدوق، که فرمودند: «هیچ بدنى در انجام آنچه نیّتِ بر آن قوى باشد، ناتوان نیست؛ ما ضعُفَ بَدَنٌ عمّا قَوِیَت علَیهِ النِّیَّةُ» ، نیت و انگیزه را مهمترین عامل قدرت‌بخش معرفی کرد.
 
پناهیان در ادامه با اشاره به روایت دیگری از امام صادق(ع) که می‌فرماید: «إِنَّ السَّرِیرَةَ إِذَا صَحَّتْ قَوِیَتِ الْعَلَانِیَةُ؛ هرگاه درون سالم شد، برون نیرومند مى شود»(کافی/2/295). گفت: «در این روایت حضرت صحت و سلامت سرّ و درون انسان را عامل قدرت و قوت بیرونی او معرفی می‌کنند. اما صحت و سلامت سر انسان به چیست؟ و انسان چگونه می‌تواند به صحت درونی دست یابد؟ آیا صرف ادعا داشتن برای قصد تقرب به خداوند متعال در اعمال کافی است؟ آیا به سادگی می‌توان به حقیقت وجود اخلاص در یک انسان پی برد؟ چگونه می‌توان اخلاص واقعی به خدا و میزان آن را تشخیص داد؟ خیلی‌ها اهل عبادت بودند و خدا خدا می‌کردند، اما بعدها خرابی‌هایشان معلوم شد. اولین آنها شیطان بود که سابقۀ شش هزار سال عبادت داشت و آخر سر معلوم شد اخلاص واقعی به خدا نداشت. معلوم شد که صحت سریره نداشت.»
 
* اخلاص واقعی به خدا در «ولایت‌پذیری» معلوم می‌شود
 
پناهیان در پاسخ به اینکه چگونه می‌توان اخلاص واقعی را تشخیص داد، گفت: «اخلاص واقعی به خدا در «ولایت‌پذیری» معلوم می‌شود و ولایت‌پذیری مهمترین محک و شاخص برای سنجش میزان اخلاص به خدا است؛ همان امتحانی که ابلیس در آن رسوا شد.»
 
عضو هیئت علمی مرکز تخصصی تبلیغ حوزۀ علمیه، سپس به تبیین رابطۀ ولایت‌پذیری و نیرومندی پرداخت و گفت: «بنابر این میزان صحت و سلامتی سریرۀ هرکس به میزان ولایت‌پذیری او است. و بر اساس آن فرمایش امام صادق(ع) که فرمودند: «إِنَّ السَّرِیرَةَ إِذَا صَحَّتْ قَوِیَتِ الْعَلَانِیَةُ» کسانی که ولایت‌پذیرتر هستند، قوی‌تر و نیرومندتر است. یعنی ولایت‌پذیری که هم عامل و هم شاخص سلامت درون است، عامل نیرومندی انسان می‌شود.»
 
* سیاستمدارانی که ولایتمدار نیستند نقطه ضعف یک ملت قدرتمند به حساب می‌آیند
 
پناهیان سپس به نتیجه گیری از بحث پرداخت و گفت: «بر این اساس کسی که ولایتش ضعیف است، آدم ضعیفی است. و هرچقدر تعداد آدم‌های ضعیف در میان مسئولین سیاسی یک جامعه بیشتر باشد، رشد و بالندگی آن جامعه با سرعت کمتری صورت می‌گیرد. حضور آدم‌های ضعیف در مسولیت‌های سیاسی باعث کند شدن حرکت یک جامعه می‌شود. و بر اساس فرمایش امام صادق(ع)، مهمترین شاخص آدم‌های ضعیف، ضعف در ولایت‌پذیری است.»
 
«وقتی کسی که در اثر ضعف در ولایتمداری دچار ضعف روحی بشود هم در مقابل دشمنان از خود ضعف نشان خواهد داد و هم در تحلیل‌ها و تشخیص‌ها در مسائل داخلی نیز دچار خطاهای فاحش خواهد شد. و هر کدام از سیاستمداران در مقابل دشمنان ضعف نشان دهند استمرار قدرت دشمن در داخل خواهند بود و از این حیث خودبخود پایگاه نفوذ دشمن به حساب می‌آیند؛ به این ترتیب کسانی که ولایتمدار نیستند نقطه ضعف یک ملت قدرتمند به حساب می‌آیند.»

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد