پناهیان - حجت الاسلام استاد علیرضا پناهیان Panahian

کامل ترین مجموعه آثار حجت الاسلام استاد علیرضا پناهیان - صوت ، تصویر و متن - سخنرانی، گفتگو و ...

پناهیان - حجت الاسلام استاد علیرضا پناهیان Panahian

کامل ترین مجموعه آثار حجت الاسلام استاد علیرضا پناهیان - صوت ، تصویر و متن - سخنرانی، گفتگو و ...

فتنه آینده با ادبیات دینی به میدان می آید

به گزارش خبرنگار باشگاه خبری فارس «توانا»، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان مسئول اتقاق فکر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها که در نشست‌ " فتنه دیگری در راه است " در جمع خبرنگاران باشگاه خبری فارس «توانا» سخن می‌گفت، تحقق انقلاب فرهنگی را از آرمان‌های مهم انقلاب اسلامی خواند و اظهار داشت: انقلاب فرهنگی، ابعاد بسیار متنوع و گسترده‌ای دارد؛ یکی از ابعاد انقلاب فرهنگی، توزیع و تولید دانش است که مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی متکفل آن هستند.

وی با بیان اینکه انقلاب فرهنگی ابعاد دیگری نیز دارد که به فرهنگ عمومی، آئین‌ها و روش‌ها بر می‌گردد، در تشریح نقش خبرگزاری‌ها و خبرنگاران در اطلاع‌رسانی درست و فرهنگ‌سازی صحیح در جامعه، گفت: یکی از بخش‌های مهم فرهنگ، مربوط به رسانه‌ها می‌شود که فرهنگ‌سازان جامعه هستند و جایگاه خبر و خبرنگاری در رسانه‌ها نشان‌ می‌دهد که اطلاع‌رسانی جایگاه کلیدی در فرهنگ‌سازی دارد. اگر تعریف این جایگاه را دقیق بدانیم، شاید بشود بهتر از گذشته از این جایگاه استفاده کرد و برکاتی را شاهد باشیم که به شدت هزینه مبارزات انقلاب برای تحقق آرمان‌های نهایی آن کاهش یابد و موفقیت‌ها با سهولت و سرعت بیشتری به دست آید.

مشاور رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها با ارائه بازتعریفی از خبر، خبررسانی و خبرنگاری، افزود: اگر خبر به معنای انعکاس واقعیت‌ها با گزاره‌های توصیفی باشد، باید گفت هیچ‌یک از واقعیت‌های جهان از سنت‌های الهی حاکم بر هستی خارج نیستند؛ کسی که از سنت‌های الهی خبر نداشته باشد، انعکاس تحقق سنت‌های الهی را در هر یک از اخبار خود می‌بیند اما فردی که از سنت‌های حاکم بر حیات بشر آگاهی نداشته باشد، واقعیت‌ها را به گونه‌ دیگری خواهد دید و حتی به گونه‌ غیر واقعی آنها را حکایت می‌کند.

* مهمترین درس اخلاق، خبر از واقعیت‌های جهان هستی است

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان مهمترین درس اخلاق و موعظه‌های بشری برای رشد معنوی انسان‌ها را خبر از واقعیت‌های جامعه بشری و جهان هستی دانست و گفت:‌این نشان‌دهنده جایگاه خبر‌رسانی است چرا که در این موقعیت‌ها قدرت خداوند، قهر و غلبه دنیا و ارزش امور معنوی دیده می‌شود.

وی ادامه داد: به همین دلیل است که امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) در نامه 31 خود به فرزندش تأکید می‌کنند که "تاریخ بخوان تا واقعیت‌ها را ببینی و خدا را دریابی و برای اجرای فرامین الهی خوب ملتزم شوی. "

این کارشناس مسائل دینی، خبر را حکایت‌‌کننده سنت‌ الهی حاکم بر حیات بشری دانست و اضافه کرد: فردی که از این سنت‌ها خبر نداشته باشد، مانند این است که ذهنش از انگیزه وقوع یک حادثه خالی است و در نهایت موجب اشتباه توصیف کردن یک واقعیت می‌شود و خبر مضحکی ارائه می‌دهد که در عین حال می‌تواند واقعی و درست باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان در ادامه خاطر نشان کرد: همه حوادثی که در عالم رخ می‌دهد به اذن پروردگار و در قالب سنت‌های الهی است و فردی که بخواهد خبر تنظیم کند باید از سنت‌های الهی آگاه باشد لذا خبرنگارانی که بر اساس انگیزه‌های معرفتی و دینی وارد این عرصه شده‌اند باید دوره‌های آموزشی را بگذرانند که از سنت‌های الهی حاکم بر حیات بشر سخن بگوید.



وی روایت یک واقعیت را امری ارزشمند توصیف و تصریح کرد: همه واقعیت‌ها اعم از تلخ یا شیرین و خوب یا بد، ارزشمندند، چرا که مصادیقی از تحقق سنت‌های الهی هستند و به این ترتیب هیچ‌ خبری بی‌جهت نیست؛ فردی که جهت درست واقعه‌ای را درنیابد، حتماً آن خبر را با جهتی اشتباه قضاوت و توصیف می‌کند.

مشاور رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها با ذکر روایتی درخصوص آداب خبریابی و خبررسانی اظهار داشت: در روایتی آمده است که «شیعیان امیرالمؤمنین (علیه السلام) گوش خود را برای شنیدن علم نافع وقف می‌کنند و افرادی از آنها نیز که به دنبال تولید علم هستند، علم نافع تولید می‌کنند» از این رو افرادی که به دنبال تولید آگاهی‌های مفید نیستند،‌ کم کم از دایره تقوا خارج می‌شوند.

* ارائه تحلیل‌های اشتباه ناشی از اخبار نادرست است

وی با طرح این پرسش که برای تولید سخن درست چه باید کرد تا مردم به آن علاقه نشان دهند،؟ گفت: شاید تصور شود که باید برخی اوقات سخن جذاب یا جنجالی بگوییم تا مردم به آن توجه کنند و بعد حرف درست را بیان کنیم اما این روش است است چراکه می‌شود خبرهای جذاب با درنظر گرفتن اصل مفید بودن علم، تولید و منتشر کرد.

پناهیان وجود خبرگزاری‌ها برای حیات جامعه‌ای بزرگ را ضروری عنوان کرد و ادامه داد: خبرگزاری‌ها در میان واقعیت‌ها بهترین‌ها را انتخاب می‌کنند و اگر در انتخاب اخبار، درست عمل کنند، موفق خواهند بود.

وی، داشتن مراجعه کننده زیاد را ملاک کافی برای تشخیص موفق بودن یک خبرگزاری ندانست و گفت: خبرگزاری موفق، خبرگزاری‌ است که همیشه انتخاب‌هایش برتر بوده است و اخبار درست را نه تنها به عموم جامعه، که به اطلاع نخبگان جامعه برساند.

این استاد حوزه و دانشگاه،بسیاری از تحلیل‌های اشتباه را ناشی از اخبار نادرست دانست و افزود: ما در انتخاب خبرهای درست و در کنار هم قرار دادن آنها ضعف جدی داریم و خبرگزاری‌ها باید این ضعف را برطرف کنند؛ خبرگزاری که می‌خواهد خبری را منتشر کند، باید از سنن الهی آگاه باشد و با نگاه درست به واقعیات، آنها را درست توصیف و تحلیل کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان تصریح کرد: بسیاری از مشکلات فرهنگی جامعه به دلیل منتقل نشدن بخشی از اخبار مورد نیاز مردم است؛ البته منظور اخبار ممنوعه و محرمانه نیست بلکه اخباری است که باید به مردم ارائه داد تا آنها راه خود را پیدا کنند بنابراین برای گزینش اخبار مورد نیاز جامعه باید اتاق فکر تشکیل داد. مردم باید شخصیت‌های سیاسی مطرح را بشناسند تا اگر در شرایط مانند فتنه اخیر قرار گرفتند، تشخیص موضع‌گیری‌های اشخاص دشوار نباشد.

* تولید اخبار ویژه از سوی خبرگزاری‌ها برای نخبگان جامعه

مسئول اتقاق فکر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها با تاکید بر اینکه امروز در نزاع حق و باطل، شفافیت به نفع جبهه حق است؛ به ویژه اگر این نزاع در آخرالزمان باشد، متذکر شد این خبرگزاری‌ها هستند که باید انتخاب کنند که کدام خبر موجب روشنفکری و روشنگری جامعه است؛ قدرت انتخاب خبر قدرت بسیار بالایی است به طوری که اگر قدرت انتخاب خبر ما در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی خوب بود به سرعت می‌توانستیم موانع را پشت سر بگذاریم.

وی به مثبت‌نگری در انتقال اخبار هم اشاره‌ای کرد و اظهار داشت: در برخی از بولتن‌های به اسم اخبار محرمانه،‌ یک سری اخبار منفی از وضعیت کشور منتشر می‌شود؛ در صورتی که می‌شود با نگاه مثبت به فعل و انفعالات کشور، با مخاطب در مورد این مسئله که ایران تقریباً با امکانات صفر شروع کرد و همان امکانات را هم با جنگ تحمیلی از دست داد و امروز بعد از گذشت 30 سال از انقلاب اسلامی همه اذعان می‌کنند که ایران قدرت اول منظقه است؛ خبرگزاری‌ها باید به این موضوع بپردازند که چگونه با وجود همه مخالفت‌‌ها توانستیم دوباره رشد کنیم.؟

این استاد دانشگاه با اشاره به نمونه مثبت‌نگری در خصوص مسئله حجاب نیز افزود: با وجود همه کم‌کاری‌هایی که در عرصه حجاب و فرهنگ صورت گرفته است و فعالیت بی حد و حصر دشمنان فرهنگی ما برای از بین بردن حجاب، تعداد زیادی از بانوان ما محجبه هستند. با مقایسه فعالیت‌های تشویق‌کننده حجاب و اقداماتی که علیه حجاب صورت ‌گرفته است باید اعتراف کرد که این تعداد چادری در تهران مجعزه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان اضافه کرد: اینجاست که اهمیت انتخاب درست اخبار مشخص می‌شود. مردم تشنه خبر هستند و دوست دارند خبر بشنوند. نخبگان جامعه باید گروه ثابتی از مخاطبان خبرگزاری‌ها باشند که باید برای آن‌ها خبرهای ویژه تولید شود. مطمئناً اگر خبر درست تولید شود می‌تواند در جهان انقلاب ایجاد کند و جامعه ما را متحول کند.

* باید در گزینش و انتخاب خبر در کشور انقلابی پدید آید

وی در ادامه سخنان خود در جمع خبرنگران باشگاه خبری فارس " توانا " با طرح این پرسش که چرا در انتخابات کشورهای دموکراتیک، خبرنگاران کشور ما حضور فعال ندارند تا دموکراسی حاکم در آن کشورها را بدون هیچ تحلیلی به مردم نشان دهند، اظهار داشت: معتقدم که باید در گزینش و انتخاب خبر و ادبیات بیان اخبار در کشور ما انقلابی پدید بیاید.

مشاور رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها، گفت: بنده در یک جلسه به برخی از مدیران و کارشناسان گفتم که ما زمانی از انقلابیگری فاصله گرفتیم که به ساختارهای نظام لیبرال‌ دموکراسی غربی نزدیک شدیم و برای آن فرهنگ‌سازی کردیم؛ برای رشد و توسعه از کلمه «رفاه» استفاده کردیم؛ رفاه، هدف نظام سرمایه‌داری برای توسعه است درحالی که ما هدف دیگری داریم.

وی افزود: ما «امت اسلامی» بودیم اما از کلمه «شهروند» استفاده کردند؛ در صورتی که شهروند، کلمه معناداری است که برای جامعه مدنی استفاده می‌شود که به معنای مدینه فاضله هم نیست و این‌ها، فرهنگ‌ساز‌ی برای تهی کردن محتوای انقلاب اسلامی بود؛ همان سال‌ها مقام معظم رهبری به تهاجم فرهنگی هشدار دادند و فرمودند که تهاجم فرهنگی به "زلف و لباس " نیست بلکه عمیق‌تر از اینهاست از این رو اینجا لازم است خبرنگاران وارد صحنه شوند و بگویند که چرا اینگونه برای ما فرهنگ‌سازی شده است.

پناهیان افزود: خبرنگار باید به حقیقت متعهد باشد نه به واقعیت و از منظر حقایق عالم، واقیعت‌ها را بنگرد و بداند که نسبت به کدام واقعیت واکنش نشان دهند.

* خبرنگاران متعهد برای روشن شدن نقاط تاریک کشورجانفشانی کنند

وی با انتقاد از نحوه برنامه‌ریزی متون درسی در آموزش و پرورش یاد‌آور شد: خبرنگاران باید تحقیق کنند که چند درصد از پژوهشگران آموزش و پرورش از اندیشه‌های «جان دیویی» پیروی می‌کنند و این فرد را به مردم بشناسانند و میزان لابی او را با صهیونیست‌ها نشان دهند و اندیشه‌هایش را معرفی کنند. اینجاست که جایگاه والای خبرنگاری و خبررسانی مشخص می‌شود.

"جان دیویی " یکی از فیلسوفان امریکایی قرن بیستم و از پیشتازان پراگماتیسم است که آرای او در باب سرشت فلسفه، آموزش، جامعه و سیاست حرف و حدیث‌های فراوانی را به وجود آورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه خبرنگاران باید افکار عمومی را نسبت به حقایق تحریک کنند، گفت: همه باید از خبرنگاران بترسند نه فقط سیاست‌مداران؛ وقتی یک خبرنگار جوان، نقطه تاریکی را روشن می‌کند و موجب تحول در کشور می‌شود، اهمیت کار او مشخص می‌شود؛ در کشور ما نقاط تاریک بسیاری هستند که برای روشن شدن آنها خبرنگاران باید جانفشانی کنند. رهبر انقلاب در بسیاری از زمینه‌ها تنها هستند. مانند سال اصلاح الگوی مصرف که به واسطه فتنه‌گری فتنه‌گران به سرانجام نرسید. در حالی که کشور ما در الگوی مصرف با مشکل جدی روبروست و نیاز است که برای آن اتاق فکر ایجاد شود تا مشخص شود که برای اصلاح الگوی مصرف جامعه باید کدام قسمت‌ها را نشانه گرفت و زد؛ شلیک گلوله‌های خبرنگاران که همان گزاره‌های خبری آنهاست، می‌تواند بسیاری از میکروب‌ها را در جامعه نابود کند.

مشاور رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها، گفت: دیگران با شعار روشن‌کردن تاریکی‌ها به صحنه می‌آیند و چون هیچ نقطه تاریکی نمی‌یابند به مخدوش کردن چهره برخی شخصیت‌های مذهبی و مبارز نظام دست می‌زنند تا یک جریان عظیم اصولگرایی را تخریب کنند اما خبرنگار متعهد باید قسمت‌هایی که مغرضان تاریک کرده‌اند را نشان داد.

* لزوم پاکسازی ادارات از عناصر لیبرال

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر توجه به مسئله پاکسازی ادارات از عناصر لیبرال ادامه داد: حضرت امام (ره)‌ یازده مرتبه از کلمه لیبرال‌ استفاده‌ کرده‌اند که یک مورد آن در گفت‌وگو با یک خبرنگار خارجی پیش از پیروزی انقلاب بوده و ده مرتبه دیگر در سال‌های آخر عمر ایشان بوده است که هر بار از کلمه لیبرال استفاده کرده‌اند، منافقین را نیز نام برده‌اند که دو یا سه مرتبه‌اش در جریان عزل منتظری بوده و خیلی عجیب است که امام (ره) بعد از دفاع مقدس، جنگ با لیبرال‌ها را آغاز کردند و آنها را خون‌آشام می‌خوانند.

وی ابراز داشت: اگر می‌خواهید ماهیت شورش‌های منجر به قتل و جنایت شده بعد از فتنه اخیر را ببینید، حتماً‌ 10 عبارت حضرت امام (ره) درباره لیبرال‌‌ها را بخوانید تا ببیند لیبرال‌ها با وجود ظاهر اتو کشیده‌ا‌ی که دارند چه انسان‌ها سفاک و خونریزی هستند؛ امام (ره) می‌فرمایند «لیبرال‌ها اگر نتوانند انقلاب‌ را از راه‌هایی که دنبال کرده‌اند، نابود کنند در بدنه ادارات نفوذ می‌کنند و آنجا را فاسد می‌کنند»؛ اینجاست که خبرنگاران تازه جایگاه خود را در اندازه دفاع از انقلاب اسلامی و راه امام (ره) نشان می‌دهند. خبرنگاران می‌توانند موقعیتی مانند امر به معروف و نهی از منکر یا نظارت عمومی را در جایگاه خود قرار دهند و به وظایف خود به خوبی جامعه عمل بپوشاند.

وی با بیان اینکه وظیفه یک خبرگزاری در حوزه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه را بیش از وظیفه ستاد امر به معروف می‌دانم، اظهار داشت: خبرگزاری‌ها می‌توانند یک معروف را به جامعه معرفی کنند و مردم را امر به معروف کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان در ادامه سخنان خود به فتنه پس از انتخابات ریاست جمهوری سال دهم در کشورمان اشاره کرد و با بیان اینکه همه باید از فتنه اخیر درس بگیریم، افزود: هزاران نفر به خاطر یک دروغ به خیابان‌ها آمدند؛ وقوع این اتفاق در جامعه اسلامی ما علامت وجود برخی ضعف‌های عمده خصوصاً در شبکه‌های خبری است و نیاز است که برای بررسی ابعاد این اتفاق و دلایل آن برنامه‌ریزی کرده و یک کارگروه ویژه برای آن تشکیل شود.

وی گفت: سکوت‌ها؛ بسیار به این فتنه کمک کرد و کسانی که سکوت کردند نباید بدون محاکمه عبور کنند. باید پیشنهادهای پشت پرده و علنی باید برای مردم آشکار شود.

* فتنه اخیر به خاطر محترم بودن بی‌دلیل برخی شخصیت‌ها شکل گرفت

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: اصلاً خود این فتنه به خاطر محترم بودن بی‌دلیل برخی شخصیت‌ها نزد مردم شکل گرفت. شاید لازم بود تا همه افراد فتنه گری را که علیه دوم خرداد موضع نگرفتند را محاکمه می‌کردیم تا چهره‌هایی که ابراز بی‌تفاوتی کردند در دوران فتنه به سلامت عبور نکند. اگر مواضع روشن و شخصیت‌ها شناخته شده‌ بودند، کار به اینجا نمی‌رسید؛ در عرصه سیاست بیش از این نمی‌شود احترام اشخاص را حفظ کرد. احترام‌هایی که احترام نظام را در جهان ساقط کند، نباید حفظ شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: فردی کتاب نوشته است که کشور را باید اینگونه اداره کرد و در آن کتاب زاویه‌دار بودن او با نظام محرز است اما چون خبرها درست به دست مردم نرسیده است، در انتخابات خودش را منصوب به امام می‌‌خواند و این وظیفه یک خبرنگار است که او را به عنوان یک عنصر خطرناک به مردم معرفی کند. امیدوارم خودمان و جامعه‌مان را برای آینده آماده کنیم؛ آینده‌ای که با کمترین هزینه از سهمگین‌ترین فتنه‌ها عبور کنیم؛‌ فتنه‌هایی که اگر با قلم و بیان خبرنگاران متعهد معرفی نشود با خون مظلومین در کوچه و خیابان‌ها اتفاق می‌افتد. فتنه‌های آینده‌ای که قدرت تشخیص پیدا کردن در این فتنه‌ها کار بسیار دشواری است؛ از هر طرف کلمات محترم و حرف‌های درستی با جهت‌گیری‌های مختلف فرود می‌آید و سرعت آن بمباران خبری به شما اجازه نمی‌دهد که تحلیل درستی داشته باشید و نقد منصفانه انجام دهید و آنجا تأسف خواهید خورد که ای کاش از قبل آماده شده ‌بودیم.

وی با ذکر این مطلب که ما مأمور به ارائه خبری هستیم که تحلیل درستی از آن منتج شود، گفت: اما خبرهای فراوانی هستند که هیچ مصلحتی در پرده پوشی آنها نیست و ترکیب و تحلیل این خبرها می‌تواند مردم را برای مقابله با فتنه‌های آینده آماده کند. هر قدر در زندگی خبرنگاری خود عدالت و انصاف را رعایت کنید و از گروه‌گرایی و باندبازی پرهیز کنید، خداوند متعال برای کار شما ارزش بیشتری قائل خواهد شد.


* فضای جامعه برای کار رسانه‌ای موفق، اثرگذار و بی‌طرفانه آماده است


حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: برخی‌ها عدالت و انصاف را به بی‌طرفی نسبت به حق و باطل ربط می‌دهند که از شارلاتان بازی‌های دوره و زمانه ماست و انسان عادل و منصف را انسان بی‌طرف نسبت به حق و باطل جلوه می‌دهند. خبرنگاری که در صحنه کربلا شمشیر نکشد و از امام حسین (علیه السلام) دفاع نکند، با قاتلین اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام) محشور خواهد شد. در نزاع حق و باطل بی‌طرف نداریم. باید طرفدار حق باشیم و در این مسیر انصاف را رعایت کنیم اما بر اساس تحلیل خودمان انجام وظیفه کنیم.

وی اظهار داشت: اکنون فضای جامعه ما برای کار رسانه‌ای موفق، اثرگذار و بی‌طرفانه برای انسان‌های منصف و نه ضرورتاً حزب‌الهی آماده است، فعالیت رسانه‌ای که نتیجه آن تقویت راه حق و امام و رهبری خواهد شد.

مسئول اتقاق فکر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها درخصوص ویژگی‌ فتنه‌های آینده نیز اظهار داشت: دشمنان ما در این 30 سال، قدم به قدم از برابر ما عقب‌نشینی کردند و در عوض با اسلحه‌هایی از جنس اسلحه‌های خودی به جنگ با ما آمدند. در انتخابات ریاست‌جمهوری قبل، شعارهای طرفداری از سکولاریزم صریحاً داده شد و در نتخابات امسال کسانی که سکولارها از آنها حمایت کردند، یا روحانی بودند یا خود را منتسب به امام معرفی می‌کردند لذا اگر این روند در آینده ادامه یابد، مخالفان با صلابت جمهوری اسلامی و خط مستقیم امام و رهبری مبارزه می‌کنند و به شدت در چهره‌هایی بسیار مذهبی و متدین بروز خواهند کرد.

* افرادی در آینده به مبارزه با انقلاب می‌پردازند که از گزاره‌های دینی استفاده می‌کنند

وی افزود: امروزه دیگر ضد انقلابیگری ارزش خود را از دست داده است و اگر کسی بخواهد کلاسی برای خود قائل باشد، نمی‌تواند حتی شبیه روشنفکران غرب‌زده سخن بگوید. آماده باشید که در آینده کسانی که به مبارزه با خط اصیل انقلاب و امام و رهبری به میدان بیایند که از گزاره‌ها و نمادهای دینی استفاده کنند و این صحنه نزاع میان ایمان و کفر و نزاع میان اسلام ناب و اسلام التقاطی نیز نیست بلکه نزاع بر سر اولویت‌های ارزش‌های دینی است که نمونه‌های کوچکش در همین انتخابات گذشته مشاهده شد.

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: اگر دروغ گفتن بد است‌، گرایش به غرب داشتن نیز بد است اما گرایش به غرب داشتن از دروغ گفتن خیلی بدتر است و کسانی که گرایش به غرب دارند در همین گفت‌وگوهای انتخاباتی گفتند که 4 سال است به ما خرافات گفته شده است که تمدن غرب در حال فرو ریختن است. این سخن گرایش به تمدن غرب را نشان می‌دهد که از صدها دروغ بدتر است.

* فتنه‌های آینده بر مبنای اشتباهات در تشخیص اولویت‌ها صورت می‌گیرد

پناهیان با بیان اینکه فتنه آینده از درون شعار های انقلابی شکل می‌‌گیرد و افزود: در آینده افرادی با نمادها و شعار های ارزشی به جنگ ارزش‌ها می‌آیند اما با پرده پوشی بسیار منافقانه پیچیده‌ای که نمی‌شود به این سادگی نامش را منافق گذاشت و ممکن است افرادی به اسم اینکه اینجا خونی به ناحق ریخته شده است، اشتباه کنند و با جمهوری اسلامی کنار نیایند اما خون به ناحق ریخته شده یک نفر با آبروی جمهوری اسلامی قابل مقایسه نیست که برخی این آبرو و عزت را در دنیا لکه‌دار کردند.

وی با پیش بینی این مساله که فتنه‌های آینده بر مبنای اشتباهاتی که در تشخیص اولویت‌ها صورت می‌گیرد، ادامه داد: در آینده فتنه‌هایی صورت می‌گیرد که افرادی با ادبیات دینی و انقلابی به میدان می‌آیند و از منابع دینی سند می‌آورند و به موضوعات مهم می‌پردازند و تنها چیزی که عامل نزاع است این است که اهم‌فی‌الاهم نمی‌شود و فقط افرادی در صراط مستقیم باقی می‌مانند که در این مسئله دارای تشخیص سالمی باشند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درخصوص تفسیر به رأی کردن‌ فرمایشان رهبر معظم انقلاب نیز گفت: وقتی که آداب گفت‌وگوی منطقی را رعایت کنیم از تحلیل و نقد درست خارج نمی‌شویم لذا اگر کسی گفته‌های رهبری را به گونه‌ای تفسیر کرد که نتیجه عکس مقصود ایشان به دست آمد، معلوم است که شیوه تحلیل او درست نبوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان تصریح کرد: وقتی حضرت امام (رحمةالله علیه) می‌فرمایند که «مهمترین اصل قانون اساسی ولایت فقیه است» یا «میزان رأی مردم است» و فردی با این سخن ایشان علیه ولایت فقیه قیام کند، معلوم است که شیوه منطقی در تحلیل سخنان امام (رحمةالله علیه) اتخاذ نکرده و به دنبال تحریف است.

وی اضافه کرد: شیوه منطقی در نظر گرفتن همه مبانی و جامعیت سخنان است و یادمان باشد که ما مقام معظم رهبری را به عنوان یک سیاستمدار اسلام ناب می‌شناسیم؛ یعنی کسی که رهبری سیاسی به شایستگی و به حق بر ایشان قرار گرفته است از این رو بحث تبعیت از ایشان به معنای تبعیت مرید و مرادانه نیست که آن را نیز به جای خود ارزشمند و هدایتگر است اما بحث این است که سخنان ایشان دقیقاً مطالب عقلانی است و اگر کسی این تشخیص را نداشته باشد، نشان می‌دهد که عقلش ضعیف است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه باید به هدایت‌های الهی که برای رهبر معظم انقلاب وجود دارد، اطمینان کنیم، گفت: لازم است که نخبگان جامعه مواضع تحلیلی و موضع‌گیری‌های ایشان را بشناسند و آن را مبنایی تشخیص دهند مانند مالک اشتر که حضرت علی علیه‌السلام فرمودند «اگر مالک سؤالی داشته باشد و من نباشم و خودش برای یافتن پاسخ فکر کند، به جوابی خواهد رسید که اگر من بودم همان پاسخ را می‌دادم».

*باید با شفاف سازی مواضع دوپهلوی افراد برای مردم محرز شود

وی پیشنهاد کرد که همه بیانات رهبر انقلاب را مالک‌اشترگونه درک کنند و حتی اگر کلام رهبری به ما نرسید، در هر موضوعی بدانیم موضع رهبر انقلاب چیست. این شایسته‌ترین نوع پیروی است و مغایرتی با ولایت پذیری ندارد.

وی درباره ابعاد اقتصادی فتنه نیز اظهار داشت: مسلماً فتنه ابعاد گوناگونی دارد که یکی از ابعاد آن اقتصادی است و لازم است که در این عرصه روشنگری صورت گیرد. در دوران فتنه نبرد ما صرفاً با سرمایه‌داران زالو صفت نیست بلکه با پیاده‌نظام بی‌جیره و مواجبی است که مزدور بیگانه است و برخی از آنها مانند بسیجی‌ای که در راه اسلام جانفشانی می‌کند، در راه ابلیس تلاش می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان در پاسخ به سوال دیگری پیرامون چگونگی برخورد با برخی چهره‌های سیاسی که در صحنه‌های مختلف از جمله فتنه سال گذشته مواضع دو پهلو اتخاذ کرده و می‌کنند، خاطرنشان کرد: باید نسبت به این افراد شفاف‌سازی شود و مواضع دوپهلوی آنها و ضعف آنها در این موضعگیری‌ها برای مردم محرز شود.

وی افزود: البته منظور این نیست که با آنها شعاری، توهینی یا تحقیری برخورد شود بلکه باید با آنها عقلانی برخورد کرد. باید از آنها سؤال شود که آیا شما می‌دانستید مماشات کردن با فتنه‌گران نتیجه زیانبار اینچنینی به بار خواهد آورد؟ اگر پاسخ مثبت بود که خائن بودن آنها مشخص می‌شود و اگر بگویند نمی‌دانستیم که شیوه تحلیلگری آنها خدشه‌دار است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد